Sg. St.-Canisius
Scholengemeenschap St.-Canisius is een school voor vmbo, havo en vwo. De school is gevestigd op twee locaties: een hoofdlocatie in Almelo en een nevenvestiging in Tubbergen. De school beschikt in totaal over acht kunstwerken.
Slot, Almelo

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Almelo |
Aard van het object : | Sculptuur |
Voorstelling/titel : | 20 stalen vierhoekige ( een "afgetopte" driehoek met een hoek van 90º rechts onder) pilonen, die onder een hoek van ± 75º in de grond zijn verankerd |
Techniek/materiaal : | Roestvast staal |
Afmeting : | De pilonen hebben drie verschillende maten: vier meten 200 cm x 80 cm, tien meten 280 cm x 80 cm en zes meten 400 cm x 82 cm |
Plaats : | Een groep van veertien pilonen staat voor op het schoolplein; zes vormen een groep achter de school. |
Kunstenaar : | Bert Meinen |
Datering : | 1988 |
Geschiedenis: Vervaardigd en geplaatst bij de nieuwbouw van de school in het kader van de percentageregeling. |
Bijzonderheden: De pilonen op het voorplein zijn geplaatst in een onregelmatig patroon binnen een driehoek die in de bestrating door afwijkende tegels en stenen zichtbaar is; de lijnen van de bestrating lopen in smalle metalen strepen door de schoolhal heen naar de pilonen die achter de school zijn opgesteld. Hoewel de constellatie "abstract" is, associeert ze makkelijk met samengroepende jongere en oudere leerlingen. De grondvorm van de pilonen is, zij het in meer afgetopte vorm, door de hele school terug te vinden in de bordjes die de functies van de ruimtes aangeven. |
Bert Meinen Bert Meinen (Hengelo 1945) woont en werkt in Delden. Hij heeft zijn opleiding tot monumentaal kunstenaar genoten aan de AKI te Enschede in de jaren 1963 - 1969 en studeerde er cum laude af. Bert Meinen heeft sinds 1969 deelgenomen aan een indrukwekkende reeks van groepstentoonstellingen in Nederland (o.a. Amsterdam, Leiden, Diepenheim, Eck en Wiel, Paasloo) en het buitenland ( Duitsland, Finland, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, België, Denemarken). Solotentoonstellingen had hij voornamelijk in eigen land (o.a. UT Enschede, UT Eindhoven, Museum Henriëtte Polak Zutphen, Galerie Felison Velsen). Hij kreeg bovendien al meer dan dertig opdrachten voor gebouwen als scholen, banken, gemeentehuizen. (In Hengelo staan op drie plaatsen objecten van hem.) Ook de aandacht voor hem in boeken en tijdschriften bewijst de waardering die hij geniet. Bert Meinen werkt veel met (vormen van) hout, kunststoffen en roestvast staal; dat laatste materiaal lijkt zeker in grote sculpturen favoriet. Sinds de jaren negentig hanteert hij vorm, lijn en kleur steeds meer als geheel aan elkaar gelijkwaardige componenten bij het maken van wat hij zijn "ruimtelijke tekeningen" noemt. |
![]() ![]() |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Almelo |
Aard van het object : | Wandobject |
Voorstelling/titel : | Zonder titel |
Techniek/materiaal : | Raamwerk van roestvast staal ingelegd met 44 portretten van leerlingen, afgedrukt op perspex |
Afmeting : | 160 cm x 440 cm |
Plaats : | De collegezaal; het wandobject is op 10 cm van de muur zwevend opgehangen. |
Kunstenaar : | Moniek Oerbekke |
Datering : | 2004 |
Geschiedenis: Moniek Oerbekke had in het schooljaar 2003/2004 als examenkandidaat 5 HAVO een profielwerkstuk gemaakt. Zij had portretten gefotografeerd en deze met de computer bewerkt. Tijdens de expositie van dat werk in de school vonden de begeleidende docenten, Leo Kemper en Karolien de Wit, het werkstuk van zo goede kwaliteit dat ze het geschikt oordeelden om als basis te dienen voor een groter kunstwerk. Zij ontwierpen daarom voor de nieuw gebouwde collegezaal een plan daartoe. Moniek maakte portretten van leerlingen en personeel en bewerkte de foto's met de computer. De 44 portretten werden geprint, op perspex geplakt en in een speciaal vervaardigd raamwerk van roestvast staal geplaatst. |
Moniek Oerbekke Moniek Oerbekke (Almelo 1985) heeft de HAVO van scholengemeenschap St.-Canisius bezocht. Na haar examen is Moniek Oerbekke gaan studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem aan de afdeling grafisch ontwerpen. |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Almelo |
Aard van het object : | Drieluik |
Voorstelling/titel : | Zonder titel |
Techniek/materiaal : | Drieluik van roestvast staal met een op de computer bewerkte afbeelding, afgedrukt op perspex |
Afmeting : | De luiken meten steeds 250 cm x 80 cm; tussen de luiken is een marge gelaten |
Plaats : | In de mediatheek |
Kunstenaar : | Moniek Oerbekke |
Datering : | 2004 |
Geschiedenis: Moniek Oerbekke had in het schooljaar 2003/2004 als examenkandidaat 5H op Canisius een profielwerkstuk gemaakt. Naar aanleiding daarvan is in samenwerking met de begeleidende docenten Leo Kemper en Karolien de Wit, voor de collegezaal (nieuwbouw) een wandobject vervaardigd. Het kunstwerk viel in de school in zo goede aarde, dat voor de nieuwbouw mediatheek Canisius ook een plan is ontworpen en uitgevoerd. Het kunstwerk bestaat uit een door Moniek digitaal bewerkte foto van fietsen uit de rijwielstalling van Canisius. Het geheel is in drieėn verdeeld, afgedrukt op perspex en in drie lijsten van roestvast staal geplaatst. Het uiteindelijke resultaat is een drieluik van 250 cm hoog en een totale breedte van 300 cm. |
Moniek Oerbekke Moniek Oerbekke (Almelo 1985) heeft de HAVO van scholengemeenschap St.-Canisius bezocht. Na haar examen is Moniek Oerbekke gaan studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem aan de afdeling grafisch ontwerpen. |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Almelo |
Aard van het object : | Object met lamp |
Voorstelling/titel : | Geen |
Techniek/materiaal : | Hout, aluminium en een bestaande lamp |
Afmeting : | 0.80 x 0.80 meter |
Plaats : | Almelo |
Kunstenaar : | Leo Kemper |
Datering : | 2004 |
Geschiedenis: Bij de nieuwbouw van de mediatheek bleek dat een accent gewenst was op het einde van de gang die het bestaande schoolgebouw verbindt met de nieuw gebouwde mediatheek. Het einde van de gang leverde namelijk een donkere hoek op. |
Bijzonderheden: De ontwerper heeft ervoor gekozen om een lamp toe te passen die ook elders in het gebouw op meerdere plekken hangt. Deze lamp is geplaatst in het verlengde van de lampen die al in de vloer geplaatst waren. Als achtergrond van de lamp is gekozen voor een oranje vierkant met één punt naar links en één punt naar rechts. Op die manier wordt de keuze van een te volgen richting aangegeven en wordt het einde van de gang benadrukt. De rand van het oranje vierkant is afgewerkt met aluminium strips, die voortborduren op het ritme van de zijkant van de lamp. De oranje kleur reflecteert het licht in geel en oranje, accentueert deze donkere hoek en contrasteert met de kleur van de muren. |
Leo Kemper Leo Kemper (1953) is jarenlang leraar in het basisonderwijs geweest. In 1995 heeft hij de deeltijdopleiding beeldende vorming en kunstgeschiedenis voltooid aan de faculteit Beeldende Kunsten van de "Academie voor de Kunsten Arnhem". Intussen is hij zes jaar werkzaam als docent beeldende vorming aan scholengemeenschap St.-Canisius te Almelo. Zijn interesse gaat uit naar alle aspecten van vormgeving. Hij schildert, werkt in brons, ontwerpt drukwerk, maakt objecten in kunststof en roestvast staal. Hij exposeert met enige regelmaat. Zijn werken hangen bij diverse bedrijven en instellingen. Voor Canisius heeft Leo Kemper samen met zijn collega Karolien de Wit het realiseren van de wandobjecten van Moniek Oerbekke gestuurd en begeleid. |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Almelo |
Aard van het object : | Ruimtelijk wandobject |
Voorstelling/titel : | De wereld je huiskamer |
Techniek/materiaal : | Tweedehands en zolderspullen |
Afmeting : | 250 cm x 250 cm |
Plaats : | Mediatheek |
Kunstenaar : | Theo Franken |
Datering : | 2003 |
Geschiedenis: Theo Franken heeft het concept van het kunstwerk door middel van een schets aangeleverd; het werk is in eigen beheer van de school vervaardigd. |
Bijzonderheden: De kunstenaar geeft de volgende gedachtegang als achtergrond voor het ontstaan van zijn werk. "In dit digitale tijdperk vroeg ik mij af: 'hoe ziet het eruit als je een boek leest?'. Zichtbaar is de wereld om het boek, terwijl de lezer zich verplaatst in de wereld in het boek. De overgang tussen beide werelden is interessant. De lezer als intermediair tussen beide werelden. De mediatheek is ook intermediair tussen lezer en (digitale) informatie. Hoe ziet dat eruit?" |
Theo Franken Theo Franken (Bussum, 1958) heeft interieurarchitectuur gestudeerd aan de Rietveld Academie in Amsterdam van september 1983 tot mei 1988. In 1989 kreeg hij een startstipendium van de Stichting Fonds voor Beeldende Kunsten voor Vormgeving en Bouwkunst en begon een meubelgalerie annex werkplaats in Amsterdam. Tegelijk werkte hij freelance voor XID ontwerpgroep in Amsterdam en ontwierp en maakte tentoonstellingen in opdracht van de Nederlandse Opera en het Muziektheater Amsterdam. Van mei 1990 tot december 1997 werkte hij bij OIII architecten (voorheen Witt en Jongen) in Amsterdam aan ettelijke interieurprojecten zoals N.O.C. Apple Computers in Apeldoorn, het hoofdkantoor van AMEV verzekeringen in Utrecht, het gebouw van John de Mol Producties in Hilversum. Sinds januari 1998 is hij verbonden aan Ingenieurs en Architecten Associatie Enschede. Daar heeft hij intussen onder andere als projecten op zijn naam staan: Saxion Hogeschool Enschede, Bejaardencentrum De Esch Enschede, multiplex-bioscoop Cinestar, Miracle Planet Enschede. |
![]() |
Hardenbergerweg, Tubbergen

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Tubbergen |
Aard van het object : | Zes ramen |
Voorstelling/titel : | Het houten paard van Troje; de kycloop Polyphemos; de vrijermoord van Odysseus op Antinoös; Karel en Elegast; heer Halewijn; de vier Heemskinderen op het ros Beyaard. |
Techniek/materiaal : | Gebrandschilderd glas in lood |
Afmeting : | Elk raam, steeds bestaand uit vier kleine ramen, meet 90 cm x 50 cm |
Plaats : | De ramen hangen als losse elementen in een gang van de school. |
Kunstenaar : | Tom Franssen |
Datering : | 1966 |
Geschiedenis: De ramen zijn gemaakt bij een verbouwing van de toenmalige (ULO)school, in het kader van de percentageregeling. Die was overigens zo sober dat het weghalen van de sponning in de ramen (de hinderlijke kruisen) tot ongenoegen van de kunstenaar niet betaalbaar bleek. |
Bijzonderheden: *Concrete thema's
Raam 2 De kykloop Raam 3 De vrijermoord van Odysseus Raam 4. Karel en Elegast Raam 5 Het lied van heer Halewyn Raam 6 De vier Heemskinderen |
Tom Franssen Tom Franssen (Roermond 1931) was eerst leerling van de Middelbare Kunstnijverheidsschool te Maastricht (1950 - 1953) en daarna van de Jan van Eyck-academie (1954 - 1959). Daar was Jos ter Horn zijn leermeester (tot diens overlijden in 1957) en vervolgens Charles Eijck en Albert Troost. Van 1959 tot 1971 is Franssen full time werkzaam geweest als monumentaal kunstenaar. Toen eind jaren zestig het mecenaat van de R.K. kerk tot nul werd gereduceerd en de rijksoverheid (minister Marga Klompé) in 1969 de banvloek uitsprak over de subsidiering van "historiserende kunstvormen" (zoals glas in loodramen), koos Franssen voor een loopbaan in het onderwijs. Eerst (1971 - 1980) een gedeeltelijke baan in het voortgezet onderwijs en daarna tot 1981 een volledige aan de Rijkshogeschool van Maastricht (thans Hogeschool Zuyd) afdeling Algemene beeldende Kunst. Maar daartussen door bleef hij actief als beeldend kunstenaar, die werkt in glastechnieken, mozaïeken, wandschilderingen, beton- en metaalplastieken en sgrafitto's. |
![]() |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Tubbergen |
Aard van het object : | Sculptuur |
Voorstelling/titel : | Groot bord met varkensbouten en twee vliegende vogels eromheen; ingedreven letters ("De natuur is de meesteres van de wetenschap") |
Techniek/materiaal : | Gebronsd messing |
Afmeting : | 160 cm x 105 cm |
Plaats : | Het bord hangt aan de muur bij de receptie van de school. |
Kunstenaar : | Silvia Nicolas |
Datering : | 1967 |
Geschiedenis: Enige leden van de oudercommissie waren ook lid van het marktbestuur (de vroegere biggenmarkt); dat bleek nog over een bedrag te beschikken dat bij de opening van de nieuwe Lagere Agrarische School aan de school is aangeboden. De directeur van de school heeft toen Silvia Nicolas opdracht gegeven voor dit werk. De kunstenares was in die tijd bezig met de vernieuwing van een aantal ramen in de kerk van Tubbergen. Bij de fusie van de L.A.S. met de MAVO is het bord overgedragen aan de nieuwe school. |
Bijzonderheden: De initialen SN staan in de rand van het bord. |
Silvia Nicolas Sylvia (Hortensia Margaretha Maria) Nicolas ( Schoorl, 1928) woonde en werkte in Roermond, New York City, Parijs, Tegelen, Broekhuizen (Limburg) voor zij zich, in 1967 gehuwd met L.S. O'Neill, definitief vestigde in Mont Vernon (New Hampshire) USA. Ze was leerlinge van haar vader Joep Nicolas, van Rufino Tamayo, Ossip Zadkine, de Arts Students League (New York City), van het Institut des Hautes Etudes Cinématographiques te Parijs, van de Grande Chaumičre en de Académie Julian aldaar. Sylvia Nicolas is de vierde generatie glazenierster in de familie Nicolas, maar ze maakt ook mozaļeken, schilderijen en gouaches en ontwerpt kostuums. Haar figuratieve werk is te zien in diverse kerken en scholen o.a. in Venlo, Roermond en Tegelen. |

Instelling : | Sg. St.-Canisius |
Locatie : | Tubbergen |
Aard van het object : | Sculptuur |
Voorstelling/titel : | Lummels; drie groepen van drie beelden, dwz. schematisch weergegeven personen |
Techniek/materiaal : | De buitenbeelden zijn van cortenstaal; de beelden binnen van bewerkt roestvast staal; in de "hoofden" van de beelden is een "juweel" van glas en kunststof bij wijze van brein opgenomen; aan de voet van elke groep is een slagschaduw gecreëerd in de bestrating. |
Afmeting : | De beeldengroepen zijn van verschillend formaat; de figuren van de buitengroep meten 210 cm; die van de middengroep (ten dele binnen ten dele buiten staand) meten van buiten naar binnen resp. 210 cm, 175 cm, 140 cm en 110 cm; de breedte van de beelden varieert. |
Plaats : | De groep met de grootste hoogte staat op het schoolplein; die met de kleinste binnen bij de entree. |
Kunstenaar : | Marja van Elsberg |
Datering : | 1996 |
Geschiedenis: De sculptuur is gemaakt en geplaatst ter gelegenheid van de uitbouw van de school in 1996 - 1997 in het kader van de percentageregeling. |
Bijzonderheden: *Beschrijving Bewerkt en bekort komt de beschrijving op het volgende neer. Uit het kunstwerk moest reflectie spreken en het moest buiten (het schoolplein) verbinden met binnen (de school zelf). De Lummels bestaat nu uit drie groepen abstracte beelden, die resp. buiten, buiten èn binnen en binnen staan. Ter hoogte van het "hoofd"is in elk beeld een uitsparing gemaakt, waarin een glanzend brein zit. De leerling zal zich herkennen in de abstracte figuren. Buiten zijn de lummels groot en kan de leerling zich er klein bij voelen; binnen is de leerling groter en kan hij zich veilig voelen.In de andere richting kijkend zie je de lummels, dwz. de leerlingen, als het ware de school uit groeien. De reflectie wordt letterlijk nadruk gegeven door de beelden een slagschaduw te geven. Een kuiltje in de schaduw geeft de plek van het brein aan en kan gebruikt worden: als knikkerkuil, als asbak? Ook de beelden zelf kunnen gebruikt worden: als kapstok of om tegenaan te hangen. |
Marja van Elsberg Marja van Elsberg (geboren in 1942 te Almelo) studeerde aan de AKI in Enschede van 1958 tot 1961. Voordat zij zich op haar artistieke werk richtte, heeft zij gewerkt in de reclamewereld. Als deeltijddocent Decoreren en Etaleren aan de Vakschool in Almelo begon zij haar kunstzinnige loopbaan, waarop ze zich vanaf 1975 volledig richt. Marja van Elsberg manifesteert zich als monumentaal vormgever, als beeldhouwer en tekenaar. Ze werkt met steen, cortènstaal, karton, kunststof of wat zich verder aandient. Een van haar fascinaties is het uitbeelden van dikke vrouwen, in steen, in tekeningen op papier of op oude tekstpagina's. Ook het contrast tussen zwart en wit boeit haar. Marja van Elsberg heeft veel in opdracht gewerkt, zowel voor het bedrijfsleven als voor non profit-organisaties. Ze maakte bijvoorbeeld wandschilderingen in Almelo, Hardenberg en Emmeloord; richtte ruimtes in in Zwolle, Borculo, Joure en Almelo, maakte een wandreliëf voor Nedap in Groenlo en richtte daar een binnenplein in, maakte een waterwerk voor het kantoor van Kienhuis Advocaten in Almelo, maakte aluminiumgravures voor bedrijven en een woningstichting en ontwierp relatiegeschenken. Marja van Elsberg exposeert bij voorkeur bij niet-commerciële instellingen en deed dit onder andere in Almelo, in Joure, Apeldoorn, Oldenzaal en bij de Universiteit Twente in Enschede. Momenteel heeft ze ateliers in Frankrijk (La Redorte) en in Almelo, waar ze ook een eigen galerie heeft. |
![]() ![]() |